Szybka jazda w terenie, jeśli prawidłowo wykonana, może być prawdziwym dziełem sztuki. Jeśli jednak nie jest – wówczas bardzo dużo czasu spędzimy wjeżdżając w skały lub drzewa! Aby uzyskać kilka najważniejszych wskazówek spotkaliśmy się z grupą KARGO Pro MTB #napedzanyHIGH5. Uzyskaliśmy cenne porady, które z pewnością pomogą Wam w trakcie następnej jazdy. Więc cóż takiego można zrobić, aby jechać szybciej w terenie?
Właściwe ustawienie linii wzroku
Jest to kluczowe, jeśli chodzi o zjazd z wyboistej góry. Po pierwsze, linia wzroku nie powinna padać bezpośrednio na przednie koło, nie powinniśmy kierować wzroku w dół, ale raczej na kilka metrów przed siebie. Musimy pozostawić sobie czas, aby zaplanować co zrobimy zanim wjedziemy na pierwszą skałę lub koleinę.
Po drugie, należy obserwować trasę i jechać tam, gdzie będzie nam najprościej. Dzięki temu naprawdę ułatwimy sobie życie. Na przykład, jeśli mamy wybór: czy pojechać ciasnym przejazdem pomiędzy dwoma kamieniami lub ominąć je co może wymagać trochę większego przyspieszenia, powinniśmy zdecydować się na tę drugą opcję. Dzięki temu ograniczamy zużycie przerzutek oraz jesteśmy w stanie utrzymać prędkość. Nie zostaniemy zmuszeni do zwolnienia tempa jazdy.
Jeśli stale będziemy patrzeć w przed siebie to niemal zawsze będziemy w stanie przewidzieć kolejny ruch. Jeśli kiedykolwiek znajdziecie się w sytuacji, która wymaga kompletnego zarzucenia powziętego planu nie panikujcie. Po prostu pozwólcie, aby rower znalazł swój własny rytm, a Wy postarajcie się pozostać zrelaksowani, kontrolujcie prędkość za pomocą tylnego hamulca i starajcie się ponownie wybrać linię. Właściwe ustawienie linii wzroku przychodzi wraz z doświadczeniem. Im więcej będziecie jeździć tym lepsi będziecie, aż w pewnym momencie, stanie się to Waszą drugą naturą.
Podjazdy na serpentynach
Właściwe ustawienie linii wzroku jest również bardzo istotne w przypadku podjazdów na serpentynach, oraz w trakcie ostrych zakrętów mających nawet 180 stopni.W przypadku serpentyny bardzo ważnym jest by zostawić sobie wystarczającą ilość przestrzeni.Serpentyny są zwykle tak wąskie, że niestety pojawia się pokusa jazdy po ich zewnętrznej krawędzi. Tymczasem podczas skrętu w lewo, starajcie się jechać tak blisko prawej krawędzi, jak to tylko możliwe. Dzięki temu zyskacie dużo więcej miejsca do wykorzystania po lewej stronie i wjeżdżając w zakręt będziecie mieli na tyle wolnej przestrzeni by spokojnie znaleźć najkorzystniejszą trasę.
Powinno się unikać wchodzenia w serpentyny w pozycji stojącej. Gdy siedzimy waga jest równomiernie rozłożona na całym rowerze. Dzięki temu łatwiej jest zapanować nad tylnym kołem i jednocześnie utrzymać ciężar na przednim. Obniżamy w ten sposób ryzyko wystąpienia poślizgu. Po pokonaniu ostrego zakrętu możemy znacznie przyspieszyć,aż dotrzemy do kolejnej serpentyny gdzie powyższe uwagi po raz kolejny znajdą zastosowanie.
Budowanie bazy tlenowej
Wielkimi krokami zbliża się zima i już w grudniu obchodzimy święta. Wykorzystajmy ten czas mądrze, jadąc w towarzystwie postarajmy się lepiej poznać naszych towarzyszy zamiast pozostawać w tyle przy każdym podjeździe.Jedźcie wspólnie utrzymując ciągłe i stałe tempo. Taki rodzaj treningu pozwala sercu na utrzymanie regularnego i stałego rytmu przez dłuższy okres czasu.
Pozwólcie, aby wasze serce pompowało krew podobnie jak silnik diesla – utrzymując stałe tempo 2000 obrotów na minutę. Trenując w taki sposób budujecie siłę swojego organizmu oraz przyczyniacie się do powstawania nowych naczyń włosowatych, wspierając jednocześnie stały napływ krwi do mięśni. Można to porównać do zamontowania dodatkowych zaworów w silniku samochodu. Więcej zaworów oznacza więcej mocy koni mechanicznych, które z pewnością odpalą w nowym roku, podczas wyścigu.
Utrzymaj moc
Kiedy nadejdzie nowy rok wówczas należy zasilić ten nasz nowo ulepszony silnik. Podczas treningów starajcie się utrzymywać ten sam poziom intensywności ćwiczeń na odcinkach o różnej długości. Pamiętajcie by pomiędzy sesje interwałowe wplatać odcinki niezbędne dla regeneracji. Wprowadźcie pewne zmiany do swojego tygodniowego planu treningowego. Warto wyznaczyć jeden taki dzień w tygodniu kiedy nasz trening interwałowy odbędzie się na płaskim terenie jak również zaplanować trening z podjazdami.
Jeśli naprawdę pragniecie być bardzo dobrze przygotowani wówczas optymalnym czasem dla sesji interwału powinno być od 30 sekund do 2 minut. Jeśli planujecie wyprzedzić konkurencję podczas podjazdu, wówczas powinniście utrzymywać wysoką intensywność ćwiczeń podczas treningów przez 4-8 minut i stosować powtórzenia. Taki trening nie powinien trwać dużej niż 90 minut. Powinien być krótki ale wydajny.
Rower powinien zostać dobrany przez profesjonalistę
Jest to najważniejszy element w całym naszym równaniu. Żadna z powyższych rad nie ma tak naprawdę zastosowania, dopóki nie siedzisz na rowerze w sposób optymalny. Rozkład ciężaru i przeniesienie energii są jednymi z najważniejszych czynników, jeśli chodzi o sprawną jazdę na rowerze i prezentowanie dobrego jej stylu.