Długie dystanse na rowerze są bardzo wyczerpujący dla organizmu, jednak dzięki kilku prostym sztuczkom możemy znacznie poprawić dystans i prędkość naszej jazdy. Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych wskazówek, które pozwolą ukończyć trasę z lepszym wynikiem.
Dlaczego w ogóle suplementacji w trakcie uprawiania sportu? Często słyszymy, że zawodnicy na etapie Tour de France spalają ponad 8000 kalorii. Oczywiście, są to sytuacje ekstremalne, ale w głównej mierze chodzi o to, że podczas jazdy na rowerze spala się mnóstwo energii. Głównym źródłem tej energii są węglowodany. Problem polega na tym, że organizm posiada jedynie ograniczony zapas węglowodanów i kiedy zapas ten się skończy, organizm musi podjąć walkę i tempo jazdy spada. Jeśli całkowicie wyczerpiemy zapas, wówczas dotrzemy do tzw. ściany. W związku z powyższym uzupełnianie energii pochodzącej z węglowodanów jest kluczowe dla zwiększenia wydajności i wytrzymałości organizmu.
Napoje sportowe często zawierają minerały zwane “elektrolitami”. To dlatego, że wraz z potem tracimy nie tylko wodę, ale też niezbędne minerały, takie jak sód i potas. Są one bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania mięśni, w związku z tym tak istotne jest, aby uzupełniać je podczas jazdy. To ile płynów utracimy w trakcie jazdy na rowerze zależy od indywidualnych predyspozycji organizmu, ale też od warunków pogodowych. W skrajnych sytuacjach ilość potu może przekroczyć nawet 2 litry na godzinę, ale zwykle jest to około 1 litr na godzinę.
Przedstawiamy pięć najważniejszych wskazówek do wypróbowania podczas kolejnej jazdy na rowerze:
- Zacznij od razu
Zacznij suplementację już na wczesnym etapie jazdy. Zużywamy energię z węglowodanów i zaczynamy się pocić już w momencie kiedy rozpoczynamy jazdę. Poprzez uzupełnienie płynów i węglowodanów utrzymujemy zmagazynowane zapasy w naszym organizmie, dzięki czemu jesteśmy w stanie przejechać dłuższy odcinek trasy. EnergyBar świetnie sprawdzi się jako przekąska na rower.
- Niedużo, ale często
Każdy zawodnik powie nam to samo. Podczas jazdy należy przyjmować reguarnie niewielkie ilości pożywienia, najlepiej z częstotliwością co 10-20 minut. Dzięki temu utrzymamy stały dopływ energii i płynów bez przeciążania żołądka.
- Dobór odpowiedniego napoju
Najlepiej jest przyjmować napoje o przeznaczeniu sportowym, takie jak np. EnergySource, który to uzupełnia zarówno płyny, energię, jak i elektrolity. Sama woda nie zawiera minerałów, które tracimy wraz z potem, a dodatkowo zawartość węglowodanów w napoju sprawia, że uzupełnimy również zapasy energii.
- Dobierz odpowiednie tempo jazdy
Już od samego startu zwracajmy uwagę na intensywność jazdy. Im szybsze tempo, tym większe jest obciążenie dla organizmu. Oszczędzaj energię tam, gdzie to tylko możliwe, niezależnie od tego, czy akurat zostaniemy w tyle, za grupą znajomych, czy też wykorzystamy trochę łatwiejszy zjazd. Zwłaszcza na początku, wiele osób narzuca sobie zbyt szybkie tempo, ponieważ jazda jest łatwa, niestety w ten sposób możemy wykorzystać nasze niezbędne zapasy energii. Najlepiej jest zachować siłę na drugą połowę trasy.
- Kofeina
Istnieje wiele badań naukowych, które wykazały, że kofeina pomaga poprawiać wytrzymałość. Aby naprawdę zwiększyć wydajność powinniśmy starać się przyjmować 3 mg kofeiny na każdy kilogram masy ciała. Dla ułatwienia przedstawiamy schemat wskazujący sugerowaną ilość przyjmowanej kofeiny według masy ciała wraz z przyładowymi produktami:
40kg: 120mg (425ml EnergySource X’treme)
50 kg: 150 mg (550 ml EnergySource X’treme)
60 kg: 180 mg (650 ml EnergySource X’treme)
70kg: 210mg (750ml EnergySource X’treme)
80kg: 240mg (500ml EnergySource X’treme + 1x IsoGel X’treme)
90kg: 270mg (750ml EnergySource X’treme + 2x Gel Plus)
Kofeinę można zastosować przed jazdą lub strategicznie już podczas samej jazdy (około godziny przed trudnym odcinkiem). Organizm z biegiem czasu usuwa kofeinę z krwiobiegu, pamiętajmy więc o uzupełnianiu po 30 mg co godzinę. EnergyGel Plus i IsoGel Plus zawierają dokładnie 30 mg kofeiny w saszetce, więc wystarczy przyjąć jedną z nich, i jechać dalej.
Udanej jazdy …