0
Koszyk :
0

Blog

strona główna>blog

W związku z zainteresowaniem i pytaniami o wpływ probiotyków na wydolność sportowca postanowiłam zagłębić się w temacie. Na początek trochę teorii.

Probiotyki to drobnoustroje, które są zdolne do kolonizowania ludzkiego układu pokarmowego i wywierają pozytywny wpływ na funkcjonowanie gospodarza. Nazywane są żywnością czynnościową, są to wyselekcjonowane kultury bakteryjne, najczęściej pałeczki kwasu mlekowego (lactobacillus).
Możesz skorzystać z gotowych preparatów albo sięgać po naturalne probiotyki. Staraj się wybierać te szczepy probiotyków, które zostały zbadane w tym kontekście, na którym ci zależy – np. poprawie odporności.
Dzienna porcja powinna wynosić przynajmniej 1010 (1 0000000000 czyli 10 miliardów) CFU3. CFU (z ang. colony-forming unit), czyli jednostek tworzących kolonię. Zwróć na to uwagę, kupując suplementy. Sugeruję sięgać raczej po probiotyki z większą ilością szczepów. Najlepsze wyniki zazwyczaj uzyskiwano, kiedy szczepów było więcej. Dobrze, jeśli probiotyk jest zamknięty w kapsułce dojelitowej, bo ułatwia to jego przetrwanie w drodze przez żołądek.
Dobrym pomysłem jest również spożywanie kiszonych warzyw, np. w kiszonych ogórkach powszechnie występuje L. plantarum, którego wiele szczepów ma korzystne właściwości przy kłopotach z funkcjonowaniem jelit.

infografika

Jakie probiotyki są najlepsze? Laktobakterie!

To właśnie one – pałeczki kwasu mlekowego powinny stanowić 85% flory bakteryjnej jelita grubego. Masa wszystkich bakterii w jelicie grubym wynosi 1,5kg! Laktobakterie odpowiadają za naszą odporność, która pozwala Ci trenować dłużej i efektywnej. Rosyjski mikrobiolog Ilija Miecznikow w swoich pracach wskazywał, że bakterie fermentacji mlekowej nie tylko podnoszą odporność i przedłużają życie – jak to się dzieje np. u Bułgarów tradycyjnie żywiących się maślanką i kiszonkami – ale też mogą być stosowane jako metoda bakteryjnej terapii zastępczej.
Współczesny tryb życia i dieta powoduje zachwianie bakteryjnej równowagi jelitowej, a to za sprawą:
– rafinowanych cukrów, mąki, słodyczy
– małej ilości błonnika i prebiotyków ( stanowiących pożywkę dla laktobakterii)
– antybiotyków i sterydów ( niszczą florę jelit)
– używek tj. kawa, alkohol papierosy
– szczepienia, promienie rtg

Aby probiotyk mógł pozytywnie wpływać na Twoje jelita potrzebuje prebiotyku, czyli pożywki, stymulującej jej namnażanie. Tu z pomocą przychodzą produkty bogate w błonnik, inulinę i fruktooligosacharydy. Włącz do swojej diety czosnek, por, cebulę, pomidory, aloes, szparagi, siemię lniane, miód, strączki, a Twoje dobre bakterie zawładną Twoim ciałem i dadzą Moc!

Probiotyk + prebiotyk= symbiotyk

Czy symbiotyki mogą poprawić Twoją wydolność sportową?

Badania naukowe nie dają jednoznacznej odpowiedzi. Pewne jest natomiast:
– probiotyki zapewniają prawidłowe wchłanianie, co zapobiega anemii, hipowitaminozie. Pamiętaj, że jesteś nie tym co jesz, ale tym co wchłaniasz
– dzięki równowadze flory bakteryjnej zwiększasz odporność organizmu
– zmniejszasz podatność na alergie
Z naturalnych składników diety zapewniających równowagę jelitową należą: warzywa kiszone (nie kwaszone), fermentowane produkty sojowe i mleczne.

Jak sprawdzić, czy nie potrzebujesz dodatkowej ilości probiotyków?

Jeżeli po zjedzeniu buraków Twój mocz jest zabarwiony na czerwono, najprawdopodobniej masz nieszczelne jelita. Dzieje się tak, dlatego że antocyjany przy nieszczelnych barierach jelitowych przedostają się do krwi, a nie do wątroby gdzie powinny zostać rozłożone. Nerki nie mają enzymów będących w stanie odbarwić antocyjany. To dla sportowca oznacza mniejsze wchłanianie cennych minerałów i witamin. Stąd wniosek nasuwa się sam. Probiotyki w połączeniu z prebiotykami nie mają bezpośredniego wpływu na wydolność sportowca. Natomiast pośrednio zapewniają prawidłową homeostazę organizmu, poprawiają wchłanianie cennych pierwiastków, poprawiają odporność. Dzięki temu możesz trenować efektywniej, parametry krwi poprawiają się, zmniejsza się podatność na przetrenowanie i kontuzje.

Dostarczaj probiotyków, dodawaj prebiotyki, a Twoja Sportowa Maszyna będzie pracować na Twój Sukces!

www.agarun.pl

Comments 0

    Dodaj komentarz

    Zapisz się do newslettera i otrzymaj 10% rabatu!


    super okazje
    Poinformujemy Cię o najnowszych promocjach.

    porady ekspertów
    Poradniki, plany treningowe oraz artykuły.

    konkursy
    Otrzymasz powiadomienia o konkursach.

    Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony www. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób z nich korzystamy, kliknij tutaj więcej

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close